HTML

Hírlevél

írd be az e-mail címedet!

ForeignPolicy.com

Technorati


Add to Technorati Favorites

2007.05.13. 20:53 zhaoman

Kína - internet

Kínáról többnyire szuperlatívuszokban szokás beszélni. Nincs ez másként az internet kapcsán sem. Például: az olimpia idejére Peking főbb tereinek 90 százalékát vezetéknélküli-internet hozzáféréssel szeretnék ellátni. (Ez kb 9000 WLAN és 150 WiMAX pont kiépítését jelenti.)

A nyugati cégek (Google, Yahoo, stb.) rendre meghajolnak a kínai kormány előtt. Ráadásul a nyugati hemiszférában domináns vállalatok sorra jelentős hátránybe kerülnek a kínai piacon.

A kínai-nyugati szembenállás egyik érdekes tettenérése Kína legnépszerűbb keresőjének, a Baidu-nak a reklámjában látható.



A reklám a klasszikus "Én tudom, hogy te nem tudod, hogy én tudom, hogy te nem tudod" játékra épül. A lényeg, hogy a Baidu-t megtestesítő kínai fickó gúnyt űz a nyugati emberből, aki azt állíja magáról, hogy ő tudja/ismeri a kínai(aka)t. A reklámban közvetlenül nem említik a Google-t, de a reklám az összes nyugati keresőmotor kritikájaként is felfogható. Kínaiul a Baidu ugyanúgy az internetes keresés szinonímájá vált, mint angolul a Google. (Baidu it! = to google = (rá)guglizni)


--

Kínában az internet-felhasználók száma meghaladja a 140 millió főt, akik átlagosan hetente két milliárd órát töltenek online (~14 óra/fő/hét), és 35,5 milliárd dollárt költenek évente (~250 US$/fő/év).

A kínai internet-penetráció 2005-ben érte el a 8,5 százalékot, ekkor kezdődik a kínai "nagy internet bumm". A tavalyi évben az online hirdetésekre 650 millió dollár, míg online játékokra pedig 770 millió dollárt költöttek Kínában, ami 51, illetve 62 százalékos növekedést jelent az előző évihez képest. (A pontos számokról természetesen viták vannak. A tendenciák és a nagyságrendek többnyire megegyeznek.)

2010-re az online játékot játszók száma (Kínában) eléri a 80 millió főt, addig is az online vásárlások évi 16 százalékkal nőnek. 2010-re a kínai online játékok bevétele eléri a 1,8 milliárd dollárt! (jelenleg éves szinten a (nyugati) online játékipar bevétele 1 milliárd dollár)

A játékosok számának rohamos növekedésével az online játékban hirdetők száma is növekszik. Az online játékban megjelenő hirdetések piaca évi 75 százalékos ütemben növekedett az elmúlt három évben, a piac értéke ez év végére eléri a egy milliárd dollárt. (Az online hirdetések jelenleg a kínai hirdetési piac közel 2,5 százalékát jelentik)

Az egyik legnépszerűbb (nyugati) online "játék" a Second Life üzemeltetúi szerint tavaly decemberben 144000 játékos költött valós pénzt a játékon belül. Ez a szám bár elég magas, de a rohamosan növekvő kínai játékosok száma mellett eltörpül. A Second Life legsikeresebb vállakozója (Anshe Chung) is kínai, és egyre több a kínai játékos. Azonban a SL-nak már megvan a kínai vetélyársa a HiPiHi.

A HiPiHi-t 2005 októberében alapították. Jelenleg 1000 fő teszteli, június-júliusban kezdődik a szélesebb bétateszt, 100000 fővel, szeptemberre tervezik a teljes nyitást. A HiPiHi alapítója Hui Xu, a MyWeb China lapítója, akit 1999-ben Kína Top10 Internet Hősének jelölték.

A HiPiHi project kezdetben két irányban haladt. A Home verzió egy 3D-s Cyworld-szerű oldalcsoport lett volna, de ennek a fejlesztésével leálltak. Azóta teljesen a SL-szerű World-re koncentrálnak.



"It is absolutely a misunderstanding of the virtual world if people think HiPiHi is a copycat of Second Life. The virtual world is not just a 3D environment, but a complicated social system including the property policy, financial policy, etc. HiPiHi is born in China; we really hope it can embrace our own culture."

Hui Xu


















Szólj hozzá!

Címkék: kína internet


A bejegyzés trackback címe:

https://waijiao.blog.hu/api/trackback/id/tr1075349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása